Onze diensten

Van twee kanten

Coach en onboarder

Interview met QHSE consultants Madelon (coach) en Job (onboarder)

Madelon werkt sinds 2008 bij QSN als QHSE Consultant. Door haar jarenlange ervaring als consultant en tevens trainster is zij bij QSN ook gekoppeld aan nieuwe onboarders. Gedurende 6 maanden coacht zij Job tijdens zijn onboardingsperiode. Job heeft veel ervaring op het gebied van kwaliteit, milieu, arbo en voedselveiligheid en vervult sinds juni 2022 de rol van QHSE Consultant. We interviewen Madelon en Job over de samenwerking en werken bij QSN.

Wat houdt het werk van een QHSE consultant in?

‘Wat niet kan je beter vragen.’ begint Madelon, ‘We ondersteunen organisaties bij allerlei zaken op het gebied van kwaliteit, arboveiligheid en milieu. Hierbij kan je denken aan het uitvoeren van interne audits, het opvolgen van verbeteracties, het opzetten van een managementsysteem of het uitvoeren van een brown paper sessie.’ Job haakt in: ‘Onze functie is inderdaad veel omvattend. Ik zit nu op een groot project en daar bied ik de directie bijvoorbeeld handvatten om het kwaliteitsmanagementsysteem op te bouwen.’ ‘De werkzaamheden verschillen ook per type klant. Job zit op een groot project, waar hij meer een coördinerende rol heeft. Dat is heel anders dan de vele kleine trajecten die ik bij klanten uitvoer.’ vult Madelon aan. ‘Het leukste vind ik wanneer een organisatie al iets heeft opgebouwd maar dat wij daar als consultants een QSN twist aan kunnen geven om het managementsysteem eenvoudiger en slimmer te maken’, sluit Job af.  

Hoe ervaren jullie de onboarding bij QSN?

‘Bijzonder leuk!’ begint Job enthousiast, ‘In de eerste periode ben ik onwijs goed begeleid door mijn coach. Er komt veel op je af tijdens de onboarding. Een coach is dan echt van meerwaarde, het geeft een stukje vertrouwen.’ Madelon vult aan: ‘Als coach ben je de back-up van een nieuwe collega. Het is mijn taak om nieuwe collega’s het gevoel te geven dat ze er niet alleen voor staan.’ Job vertelt: ‘Ook het contact met andere collega’s is heel waardevol. Ann en Marie-Cecile hebben me bijvoorbeeld geholpen met inhoudelijke vraagstukken. Maar ook Account Executive Lianne heeft ervoor gezorgd dat ik ben geland bij QSN. Ze heeft diverse kennismakingsgesprekken met klanten ingepland en houdt altijd een vinger aan de pols hoe ik in de wedstrijd zit.’. Madelon vult aan: ‘Er is heel veel kennis en ervaring binnen QSN. Ik vind het een positieve ontwikkeling dat we dat tijdens de onboarding inzetten. Vroeger was de coach verantwoordelijk voor alle facetten van de onboarding; van meelopen tot reviewen en alles daaromheen. Nu heeft de coach een meer coördinerende rol. Ik kijk wie de nieuwe collega het beste kan helpen op een bepaald vlak.’ Jobt doet nog een kleine aanvulling: ‘Daardoor bouw je ook in korte tijd een band op met andere collega’s. Dat is echt een pluspunt.’

Madelon, wat vind jij belangrijk om nieuwe collega’s bij te brengen?

‘Mijn rol als coach is nieuwe collega’s te laten landen binnen onze organisatie. Ik kijk per persoon waar diegene behoefte aan heeft. Is dat bijvoorbeeld een stukje agendaplanning of juist op inhoudelijk vlak?’ vertelt Madelon, ‘Ik vind welzijn ook heel belangrijk: hoe gaat het nu echt met iemand, zowel in werk als privé. Als iemand lekker in zijn vel zit, gaat het op het werk ook goed. Dat is vaak onlosmakelijk met elkaar verbonden.’ Job complimenteert Madelon: ‘Ze is heel mensgericht, biedt een luisterend oor en zoekt naar raakvlakken. In de toekomst wil ik ook graag coach worden. Ik zou het dan op dezelfde manier aanpakken als Madelon.’

Job, hoe is het contact tussen coach en onboarder?

Job trapt af: ‘Het contact tussen Madelon en mij is heel fijn. Dit komt ook omdat we dezelfde denkwijze hebben. Als ik op zoek ben naar inspiratie dan schakel ik haar in.’ Madelon knikt instemmend: ‘Door te sparren over de inhoud komt Job vaak zelf al met een oplossing of idee. Andersom werkt dit trouwens ook zo. Als ik een vraag heb, weet ik nieuwe collega’s ook te vinden. Door mijn rol als coach bouw ik automatisch een band met ze op.’ ‘Als dat lijntje eenmaal is gelegd, weet je elkaar daarna ook makkelijker te vinden. Dat maakt het contact met collega’s heel laagdrempelig.’ voegt Job nog toe.

Welke eigenschappen hebben toekomstige collega’s nodig?

‘Nieuwsgierig staat met stipt op nummer één.’ begint Job, ‘Je moet geïnteresseerd zijn in de organisatie waarvoor je aan de slag gaat.’ Madelon vult aan: ‘En iemand met lef, die in het diepe durft te springen en zegt: ‘Ik ga ervoor!’’. Een enthousiasteling. Daar herken ik jou wel in Job.’ ‘Dat gevoel heb ik ook.’ antwoord Job, ‘Ik noem mijzelf een echte ‘discovery-kijker’. Ik vind heel veel dingen interessant en wil van alles weten hoe het precies in elkaar steekt. Madelon sluit af: ‘Dat is een goede eigenschap voor een consultant. Als je zelf enthousiast over iets bent, krijg je ook makkelijker andere mensen mee. Ook een belangrijk onderdeel van ons werk.’

Meer weten over werken bij QSN?

Enthousiast geworden van bovenstaand interview? Kom dan ons team versterken. Wij zijn nog opzoek naar QHSE en Information Security Consultants. Bekijk ons vacatures of neem vrijblijvend contact op met Malou Koopmans. Zij is te bereiken op 06-15408749 of via mkoopmans@qsn.nl. Liever eerst een keertje bellen met Madelon of Job? Dat kan natuurlijk ook!

Bekijk vacatures