Roland van der Geer

Consultant

Voordat ik consultant werd bij QSN, werkte ik in de ICT als servicemanager. In deze rol had ik al enige bekendheid met certificering in de vorm van ISAE 3402 en ISO 27001. Dus toen Nicolette, directeur van QSN, me benaderde voor de functie van consultant, had ik al wel een idee van het soort werk waarvoor ze me vroeg.

Natuurlijk wist ik niet precies waar ik aan begon, maar het heeft heel goed uitgepakt. Ik zou niet meer terug willen. Vooral het veelvuldige klantcontact bevalt me. Het is heel inspirerend om in allemaal verschillende keukens te mogen rondkijken. Dat zit hem vooral in de details, in hoe bedrijven dezelfde dingen allemaal nét even anders doen.

Mijn focus ligt op informatiebeveiliging, vaak in combinatie met kwaliteitsmanagement. Daarnaast wordt het steeds belangrijker dat wij voor onze klanten in de gaten houden of zij voldoen aan de wet- en regelgeving. Dankzij mijn achtergrond in de ICT spreek ik zowel de taal van de business als die van de techneuten. Ik versta techniek beter dan ik het spreek, ik ben zelf geen techneut, maar dat maakt het contact net even wat makkelijker. Het helpt me om sneller tot de kern te komen.

Ik vind Apple altijd een mooi voorbeeld van superieure kwaliteit. Toen de iPhone nog niet in Nederland verkrijgbaar was, had ik er al een geïmporteerd uit Amerika. Bij Apple begrijpen ze dat kwaliteit ook draait om beleving. Het begint al bij de verpakking, het gevoel dat je iets bijzonders in handen hebt. Als gebruiker ervaar je echt een stuk kwaliteit. Maar die beleving kan ook broos zijn, want hij is maar zo sterk als je laatste ervaring. Dat betekent dat je kwaliteit elke keer opnieuw moet waarmaken.

Als je met normen bezig bent, bestaat er altijd het risico van jezelf verliezen in details. Mijn kracht is dat ik zicht houd op de hoofdlijnen. Ik kom tot de kern zonder het grote plaatje uit het oog te verliezen. Bij het toepassen van de norm ben ik ook meer van de geest dan van de letter. En ik probeer altijd heel goed te kijken hoe ik de aansluiting kan maken met de praktijk. Dus geen systemen of checklists introduceren omdat dat nou eenmaal gebruikelijk is, maar kiezen voor een oplossing die past bij de organisatie.