Onze diensten

Midtronics B.V.

Midtronics B.V. is marktleider op het gebied van batterij diagnostische apparatuur. De organisatie ontwikkelt, produceert en verkoopt apparatuur waarmee op frequente basis de staat van een accu gemeten kan worden. Ze zijn gevestigd in Houten en er werken ongeveer 25 medewerkers. Om aan de klanteis te kunnen voldoen en verder te kunnen professionaliseren, is Midtronics al geruime tijd gecertificeerd conform ISO 9001 en ISO 14001. Sinds 2016 ondersteunt QSN de organisatie in het beheer, het onderhoud en de verbetering van het kwaliteits- en milieumanagementsysteem. We spraken Els Wolff, Director of Finance & Administration, over de rol van certificering binnen de organisatie en de samenwerking met QSN.

Referentie

Certificatie helpt Midtronics verder

‘In eerste instantie zijn we gestart met het certificeringstraject omdat we zagen dat dit steeds vaker als eis werd gesteld in de markt waarin wij opereren.’ begint Els. ‘Daarbij zagen we al snel, dat we ISO niet moesten zien als het papiertje dat we nodig hadden om klanten aan ons te binden, maar als iets dat onze organisatie echt verder helpt en waar iedereen zijn of haar steentje aan kan bijdragen. Het traject is opgestart in Amerika, waar het hoofdkantoor van Midtronics is gevestigd. Kort daarna zijn we in onze organisatie aan de slag gegaan met ISO 9001 en ISO 14001. Ons managementsysteem is gebaseerd op het systeem uit Amerika maar kent wel degelijk haar eigen processen. In Nederland hebben we toch met andere wet- en regelgeving te maken.’

Er was direct een klik

‘In 2016 viel onze kwaliteitsmanager weg. Er stond echter een hercertificeringsaudit op de planning. We hadden iemand nodig die ons kwaliteits- en milieumanagementsysteem naar een hoger niveau kon tillen. Toen hebben we QSN benaderd. Er was direct een klik.’ vertelt Els. Inmiddels werken QSN en opdrachtgever Midtronics al zes jaar samen. QSN-er Stéphanie Moor is sinds dag één, het vertrouwde gezicht bij de organisatie. Stéphanie vertelt: ‘Midtronics is een hele leuke enthousiaste club om voor te werken. Ik voel me er thuis.’ Els vult aan: ‘We hebben Stéphanie er graag bij! Het is fijn dat zij de organisatie en onze processen goed kent. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld een presentatie over ISO gegeven aan onze medewerkers. Prettig om te weten dat er iemand is, die al onze vragen kan beantwoorden.’

Kwaliteit leeft binnen Midtronics

Els speelt een grote rol bij het onderhouden van het managementsysteem van Midtronics en vertelt dat alle medewerkers heel kwaliteitsbewust zijn: ‘Het kwaliteitsmanagementsysteem moet gedragen worden door de hele organisatie en niet alleen door Stéphanie en mij.’ Stephanie vult aan: ‘Het is belangrijke om alle afdelingen te betrekken en verantwoordelijkheid te laten voelen voor de processen uit het managementsysteem. Midtronics heeft hierin grote stappen gemaakt.’ Els haakt daarop aan: ‘Deze stappen hadden we zonder jou nooit gemaakt. Stéphanie weet de juiste balans te vinden in het adviseren én motiveren van onze medewerkers.’

Succesvolle auditronde

Stéphanie begint: ‘Onlangs ging Midtronics weer op voor hercertificatie. Hiervoor zijn ze met vlag en wimpel geslaagd. Nul tekortkomingen. Dat is een mooie prestatie!’ Els vertelt verder: ‘Het mooiste compliment vond ik dat de auditor specifiek benoemde, dat hij zag dat kwaliteit heel erg leeft binnen de organisatie. Dat maakt me trots. We hebben dit succes dan ook met de hele organisatie gevierd. Successen moet je samen vieren, ook dat zorgt voor meer betrokkenheid bij het managementsysteem.’

Els en Stéphanie

We leunen op de kennis en expertise van QSN

‘Vanuit de ISO 9001 en ISO 14001 norm wordt verwacht dat je voldoet aan de geldende wet- en regelgeving. Als consultant is het belangrijk om ontwikkelingen op dat gebied te volgen. Daarom verdiep ik me op dit moment in de komst van de Omgevingswet. Hoe kan ik Midtronics voorbereiden op de inwerkingtreding?’ vertelt Stéphanie. Els reageert: ‘QSN is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving. Wij leunen erg op jullie kennis en expertise. Dat is fijn, want daarmee komen we altijd goed door de audits heen.’

Blik op de toekomst

Els sluit af: ‘Uiteraard zijn we een organisatie in beweging, de marktontwikkelingen volgen elkaar snel op. We hebben met het managementsysteem een methodiek om verder te kunnen verbeteren en dat blijven we doen. Op dit moment kijken we bijvoorbeeld hoe we de afdeling service en de klantentevredenheid nog verder kunnen verbeteren. Vanuit de organisatie bestaan er nu geen ambities voor andere certificeringen. Onze focus ligt op de continue verbetering van ons kwaliteits- en milieumanagementsysteem. We merken wel dat er veel gebeurt op het vlak van informatiebeveiliging, wellicht dat we dat in de toekomst gaan aanpakken.’

Mogen we jouw organisatie ook ondersteunen bij het opzetten of onderhouden van een kwaliteits- en milieumanagementsysteem?

Contact