Naast belangrijke voordelen kleven er aan het digitaliseren van informatie ook verschillende nadelen. Denk aan privacy: hoe waarborg je bijvoorbeeld de veiligheid van gevoelige privégegevens van consumenten, patiënten of cliënten? En hoe bescherm je de continuïteit van de dienstverlening tegen de uitval van bedrijfsnetwerken? Onze Consultants helpen je bij het voldoen aan de internationale normen op het gebied van informatiebeveiliging. Hiermee voldoet jouw organisatie ook meteen aan de wettelijke eisen. Wij kunnen jouw organisatie helpen bij:
Bijna wekelijks komt het voorbij; de berichten in het nieuws over datalekken of ontregeling van het openbare leven door storingen in systemen. Dan hebben we het nog niet over medische missers door verkeerde informatie. Stel nou dat een klant naar aanleiding van dit soort berichten vraagt hoe de informatiebeveiliging geregeld is, welk antwoord is dat dan? Een veelzeggend antwoord is een ISO 27001 of NEN 7510 certificaat: de (inter)nationale normen voor informatiebeveiliging, waarmee de organisatie bewijst de risico’s op het gebied van beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van informatie op een adequate en integere manier zijn afgedekt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan risico’s als:
Beide normen gaan over de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van kritische informatie. Daarbij is het belangrijk dat keuzes worden onderbouwd en dat er een systematiek van werken wordt ingericht, waardoor je aandacht blijft houden voor het informatiebeveiliging. Het grote verschil is dat de NEN 7510 specifiek geschreven is voor de gezondheidszorg en dat daarbij specifiek wordt gekeken naar persoonlijke gezondheidsinformatie. De norm geeft specifieke toelichting op zorgsituaties en geeft richting in de afweging van risico’s.