Onze diensten

Vraag van de klant – Hoe maak je de leveranciersbeoordeling waardevol?

Datum: 30-11-2021

Voor klanten die starten met ISO zijn de leveranciersbeoordelingen vaak een nieuw onderdeel. Tuurlijk, je hebt contact met jouw leveranciers. Maar op basis van welke criteria beoordelen jullie hen eigenlijk? Weet je precies wat er allemaal heeft gespeeld de afgelopen periode? Komen jullie weleens in de knoei omdat er niet of bijvoorbeeld te laat werd geleverd? Wanneer is het eigenlijk tijd om verder te kijken? Hoe zorg je dat jouw klanten tevreden blijven? Het is weer tijd voor een nieuwe veelgestelde vraag van onze klanten: ‘Hoe maak je de leveranciersbeoordeling waardevol?’

Een waardevolle leveranciersbeoordeling

Als organisatie stel je eisen aan een leverancier. Deze eisen kunnen betrekking hebben op bijvoorbeeld de levertijd, kwaliteit of prijs. Wanneer je eisen stelt, is het belangrijk om de gestelde eisen te communiceren én te monitoren. Anders stelt de methodiek niet zo veel voor. In dit artikel delen we een aantal tips hoe jouw organisatie aan de slag kan met een waardevolle leveranciersbeoordeling.  

Breng alle leveranciers in kaart.
Waarschijnlijk is jullie leverancierslijst best lang. Breng in kaart welke leverancier kritisch is en welke niet. Maak een overzicht met alle leveranciers, de gemaakte afspraken en de impact van de leverancier op het eindproduct.

Focus op kritische leveranciers
Kritische  leveranciers kunnen bij disfunctioneren de bedrijfsvoering in gevaar brengen. Niet kritische leveranciers (denk bijvoorbeeld aan de schoonmaakster of kantoormateriaal) hebben geen of een kleinere impact op de bedrijfsvoering. Deze leveranciers zijn vaak ook gemakkelijk te vervangen. Focus je tijdens de leveranciersbeoordeling vooral op de kritische leveranciers.

Controleer de gemaakte afspraken.
Het is belangrijk om vooraf goede afspraken te maken met de leverancier. Misschien nog wel belangrijker is de controle of de gemaakte afspraken ook daadwerkelijke worden nagekomen. Als een leverancier aangeeft in het bezit te zijn van bijvoorbeeld een ISO 9001 certificaat, vraag dan om dit certificaat.

Beoordeel de leverancier periodiek.
Beoordeel de leveranciers niet pas op het moment dat het nodig is, bijvoorbeeld vlak voor een externe audit. Kies voor voldoende tussentijdse evaluaties. Gaat er iets niet goed of juist wel? Maak hier alvast een notitie van. Zo voorkom je handelen op basis van onderbuikgevoel en heb je goede informatie voor een leveranciersaudit en beoordeling.

Kies een methodiek die past.
Kies een methodiek die past bij de samenwerking en risico’s bij disfunctioneren rondom de desbetreffende leverancier. Voor een niet kritische leverancier kan het invullen van een beoordelingsformulier voldoende zijn maar met een kritische leverancier ga je bijvoorbeeld meerdere keren per jaar een evaluatiegesprek aan.

Leg de beoordelingen vast.
Na het uitvoeren van de leveranciersbeoordeling is het belangrijk om de prestaties vast te leggen. Hierdoor is het in de toekomst duidelijk hoe de leveranciers presteren. Ook handig voor andere en nieuwe collega’s. Zijn de verbeterpunten beter geworden of toch niet? Op deze manier kan je tijdig keuzes maken om de klanttevredenheid op peil te houden. Op deze manier ben je als organisatie ook nog eens bezig met continu verbeteren 

Hulp nodig?

Kan jouw organisatie wel wat hulp gebruiken bij de leveranciersbeoordelingen? De Consultants van QSN helpen graag! Neem vrijblijvend contact met ons op.

Contact

Leveranciersbeoordeling