Onze diensten

Boekreferentie – Oei, ik groei!

Datum: 04-09-2019

Oei, ik groei! van dr. Frans Plooij en dr. Hetty van de Rijt

Een sprongetje

Mijn dochter zit op schoot en kijkt mij wanhopig aan. Normaal is ze vrolijk, nu is er iets aan de hand. Ze is hangerig en eet en slaapt minder. Ik denk aan het ‘Oei, ik groei!’ boek dat ik recent heb gelezen. Ze maakt vast een sprongetje! Een wat?! Mijn dochtertje haar mentale ontwikkeling groeit en na zo’n sprong kan ze weer wat meer… En ja hoor, de week erop rolt ze zo van haar rug op haar buik. Je moet even door zo’n periode heen, maar het wordt daarna beloond met een nieuwe ontwikkeling en glimlach.

Waarvoor ze het doen

Een zienswijze die ik ook in mijn werk als consultant bij QSN kan toepassen. Het kan namelijk ook de manier van groeien bij organisaties zijn. Even wat uitdagingen van vorige maand op een rij. Bij klant A was er meer inzicht nodig in beschikbare kennis van het personeel, terwijl klant B behoefte had aan het beter controleren van toegangsrechten tot systemen. Dan was er klant C die meer bewustwording wilde creëren op het gebied van informatieveiligheid onder het personeel. Ontwikkelingen ten behoeve van de kwaliteit en informatieveiligheid van producten en diensten bij deze organisaties. Om deze verbeteringen door te voeren en te groeien zullen zij ook ‘sprongen’ doormaken. Personeelsleden komen soms moeilijk op gang omdat ze niet weten waar ze moeten beginnen, omdat ze geen tijd hebben, ze het nut er niet van inzien….. en soms verzetten medewerkers zich. Men wordt wat ‘hangerig’ en er komt vertraging in het proces. Dan is het als consultant een leuke uitdaging om te laten zien ‘waarvoor ze het doen’ en ‘waarom’ de verbetering doeltreffend is. SPRING!

Je moet door zo’n periode heen

En na die sprong… zag ik klant A de juiste mensen werven die ze nodig hadden op basis van kennismanagement. Zag ik klant B de toegangsrechten tot bepaalde systemen opnieuw uitgeven en bij klant C een aanspreekcultuur ontstaan over het rondslingeren van gegevens.

Je moet even door zo’n periode heen, maar daarna wordt je beloond.

Mag QSN jouw organisatie helpen bij het maken van (organisatie)sprongen? Neem snel contact op en we vertellen je graag meer.

Contact

Boekreferentie