QSN boekreferentie: “5GB mp3 speler of 1.000 nummers in je broekzak?”

Boekreferentie: Start With Why

door Jasper Steenkamp

In het voorjaar van 2018 gaf een relatie mij het boek Start With Why van Simon Sinek. Omdat het mij een goed alternatief leek voor het doorlezen van nu.nl en andere sites, sloeg ik het in de trein naar huis open en werd direct gegrepen. Waarom? Sinek gaf mij op een vlotte manier en met aansprekende voorbeelden inzicht in de ‘Golden Circle’; de kaders van het keuzeproces. Gaandeweg kreeg ik meer en meer inzicht in de manier waarop een gevoel, een moeilijk beschrijfbare emotie, mijn keuzes beïnvloeden.

Sinek stelt dat de meest succesvolle marketing/communicatie strategieën starten vanuit de WHY, inspelend op emoties van mogelijke kopers. Om vervolgens na de WHY, bij de HOW en de WHAT stil te staan. Sinek gebruikt de eerste iPod als voorbeeld:

–  WHY:       Waarom? Omdat je 1000 nummers in je broekzak wil meenemen.

–  HOW:       Hoe doe ik dat dan? Met een mp3 speler met genoeg opslagruimte.

–  WHAT:     Wat heb ik daarvoor nodig? De Apple iPod.

Als voorbeeld van hoe het niet “moet”, beschrijft Simon Sinek de marketing strategie van een concurrent die een vergelijkbare mp3 speler had ontwikkeld: deze concurrent adverteerde voornamelijk vanuit de WHAT en kwam pas aan het einde aan bij de emotie die aan de WHY gekoppeld zit.

Inzicht in veelzijdigheid

Omdat het boek vlot is geschreven en de boodschap wordt ondersteund met aansprekende anekdotes, leest het boek makkelijk weg. Deels komt dat omdat het concept van de Golden Circle meerdere keren wordt herhaald en op verschillende situaties wordt geprojecteerd. Die herhaling werkt twee kanten op: het wordt op een gegeven moment “meer van hetzelfde”, maar het zorgt ook voor inzicht dat het model niet alleen bruikbaar is voor een Sales-pitch: “Sell me this pen!”, maar ook zeer bruikbaar is voor het geven van leiding aan een organisatie, het werken aan veiligheidsbewustzijn of voor de communicatie rond een organisatieverandering.

Focus op wat echt belangrijk is

Neem de Interpolis commercial “Focus op wat echt belangrijk is” voor de AutoModus app. In plaats van het promoten van wat de app wel en niet kan, werkt de commercial sterk in op de emoties die horen bij negatieve gevolgen. Eindig je met je auto in een greppel of kom je veilig thuis bij je gezin? Want, zo stelt de commercial: “Als je veilig thuiskomt bij je gezin, maakt je dochter een cadeautje voor je.”

–  WHY:       Waarom? Je wil veilig thuiskomen bij je geliefden, een herkenbare emotie voor velen.

–  HOW:       Hoe doe ik dat? Door je smartphone niet te gebruiken achter het stuur rij je veiliger.

–  WHAT:     Wat heb ik daar voor nodig? De AutoModus app: ”Wij helpen je de focus op de weg te houden zodat je veilig thuis komt.”

Denkstof in plaats van wetenschap

Ik heb boekreviews gelezen, deze gaan veelal over het feit dat het boek geen wetenschap is en dat het boek soms neigt naar een verzameling anekdotes, waarop de Golden Circle wordt toegepast. Deels is het waar, de eerste hoofdstukken zijn nog fris en vernieuwend, in de laatste hoofdstukken neemt de voorspelbaarheid langzaam toe.

Tijdens de wintersport na een dag skiën bij de haard, of op een zonnig strand het aangename met het nuttige combineren? Of ben je op zoek naar dat zetje in de rug voor een ander perspectief op communicatie naar jouw medewerkers? Sinek zet je op een luchtige en makkelijke manier aan het denken: de nieuwe ideeën komen vanzelf, misschien wel in de skilift terwijl je door je oneindige playlist scrolt?

Samen sparren?

Samen met QSN sparren over de WHY van gezond- en veilig werken, het milieubeleid of informatiebeveiliging? Neem contact met ons op. Als jij zorgt voor de koffie en een groot whiteboard, zorgen wij voor de juiste sparringpartner!