QSN Blog: Leveranciersbeoordelingen, wassen neus of toch waardevol?

Door: Tessy Derks

In de ISO 9001 norm staat dat organisaties de leveranciers moeten beoordelen. Helaas wordt deze normeis door veel organisaties uitgevoerd omdat men denkt dat het moet van de ‘’externe auditor’’ of van ‘’QSN’’. Niet omdat men er echt iets aan denkt te hebben. Zonde!

Waarom beoordelen?
Eerst een paar redenen waarom je iets over de prestaties van je leveranciers wit weten. De ingekochte producten of diensten hebben invloed op jouw organisatieprestaties. Jij hebt toch ook geen zin in geneuzel over te late leveringen of producten die niet aan kwaliteitseisen voldoen? Daarnaast worden medewerkers natuurlijk niet happy van de hele dag brandjes blussen. Een goed lopend proces, zonder vertragingen en problemen, maakt het werk een stuk leuker.

Wie beoordelen?
”Moeten we dan al onze 45038 leveranciers beoordelen?” Nee! De producten en diensten van de ene leverancier hebben natuurlijk een veel grotere impact dan die van een andere. Kritische leveranciers, die bij disfunctioneren de bedrijfsvoering echt in gevaar brengen, daar moet de focus op liggen. Aan de niet kritische leveranciers, die je met 1 telefoontje gemakkelijk kan inruilen, mag je minder aandacht te geven.

Hoe beoordelen?
Het is niet verplicht om alle leveranciers op dezelfde manier te beoordelen. Kies een methodiek die past bij de betreffende samenwerking en risico’s. Soms is dat een duidelijke beoordelingschecklist, soms een uitgebreid evaluatiegesprek. Organisaties bepalen zelf op welke wijze de leveranciersbeoordelingen worden uitgevoerd. Wel is het belangrijk om de beoordeelde prestaties vast te leggen. ”Waarom?” Niet omdat de ‘’externe auditor’’ of ‘’QSN’’ dat vraagt. Juist omdat je in de toekomst ook nog wil weten hoe de leveranciers het op bepaalde criteria (denk aan levertijd, kwaliteit, prijs, klachtenafhandeling etc.) deden. Risico’s zoals het wegvloeien van ervaring bij uitdiensttreding worden beperkt. Tevens belangrijk omdat je niet alles kan onthouden en met deze informatie gerichter het gesprek aan kan. En door het opvolgen van de (verbeter)afspraken die met de leveranciers worden gemaakt, gaat jouw organisatie ook nog eens continu verbeteren.

Methodiek voor de leveranciersbeoordelingen op schop? Uiteraard denken de bevlogen consultants van QSN graag met je mee. Neem contact op.

Contact